HADİS DÜŞMANLARI II

Bu yazı Hadis düşmanları I isimli yazımızın devamı niteliğindendir. malumunuz hadis düşmanları Hadisler 'rivayettir' uydurmadır diyorlar. Bizde kendilerine 'kur'an-ı kerim RİVAYET değil midir?' diye soruyoruz. Hadis düşmanları, hadisleri tanımadıkları gibi kur'an-ı kerimi de tanımıyorlar....Evet yanlış duymadınız! 'kur'an bize yeter' gibi kuru ve boş bir sözü slogan haline getirenler ellerindeki kur'anı ne yazık ki tanımıyorlar...

BİZE HANGİ KUR'AN YETİYOR?

Her şeyden önce Mealistleri kıraat ilmiyle tanıştırmak gerekiyor. hiçbir mealci 'bizene kıraat ilminden milminden' diye kestirip atamaz. çünkü ellerinde asım kıraatinin hafs rivayeti vardır. kıraat ilmine gelecek olursak; kitaplara baktığımızda pek çok tanım görürüz, kısaca 'kur'an kelimelerinin okunma şekillerini ve kelimelerin farklı okunuş biçimlerini RAVİLERİNE nispet etmek suretiyle anlatan ilmidir.' demek oluyor ki kıraat imamları, bugün elimizdeki mushafları isnad silsilesiyle peygambere kadar dayandırmışlardır.

peygambere ayetler geliyor, peygamber de bunları ashabına okuyordu. sahabe farklı okuyuşları kaydediyordu 'yani rivayetleri muhafaza ediyordu'. peygamberden sonra kur'an kıraati hakkında ihtilaf başladı. bu ihtilafta günümüze kadar geldi. 688'de ölen ebu esved ed düeli kur'an-ı kerimi harekelemiş, 708'de ölen Nasr b. Asım'da kur'an'ı noktalamıştır. kıraat merkezleri tabir olunan (basra, medine, şam, mekke)'de kıraat alimleri okuyuş tercihlerini ortaya koymuşlardır. ilerleyen yıllarda alimler 30'u bulan kıraatleri kitaplarında toplamışlardır. hicri 3. asırla beraber kıraatler 7 ile sınırlanmıştır daha sonra bunlara 3 tane daha eklenmiştir. günümüze kadar gelen ve bugün de kabul gören 'Naf'i, İbn kesir, Ebu amr, İbn amir, Asım, Hamze, Kisai, Ebu ga'fer, Ya'kub, Halef b. Hişam kıraatları vardır. bizim mealciler bu 10 kıraatten birisi olan Asım kıraatini tercih ediyorlar. birde bu kıraatleri nakleden raviler vardır. Asım kıraatinin meşhur iki ravisi Ebu bekr şu'be b. Ayyaş ile Hafs b. Süleymandır. Bizim mealciler hafs rivayetini tercih ediyorlar.

mealcilere bu noktada soruyoruz. bu kadar kıraat arasından asım kıraatinin hafs rivayetini niye sahih kabul ediyorsunuz? bu kıraat size hangi rivayet tarikiyle geldi? bu raviler hadis nakletmişlerse o hadisleri niye inkar ediyorsunuz? kur'anı naklederken bu adamlara güveniyorsunuz da sıra hadise gelince niye güvenmiyorsunuz? peki niye bir tane kıraat yok, niye 10-30 tane var? siz bu kadar kıraatleri neye göre taksim ediyorsunuz? mesela bizim taksimiz şöyledir 'mütevatir kıraatler, sahih kıraatler, meşhur kıraatler, ahad kıraatler, şaz kıraatler'. siz mealcilerinde asım kıraatinin hafs rivayetini kabul ettiğinize göre bir taksimi olması gerekir. bütün bu sorular siz mealcileri inkar ettiğiniz hadislere, tefsirlere muhtaç etmektedir. 

kıraat imamları kur'anı harf harf incelmiş, kur'anı korumak gayesiyle imale, teshil, işmam, imla vs....her birşeyi tespit etmiş diyorsanız. evet bizde size katılıyoruz fakat siz bunları kabul ederseniz hadisleri de kabul etmiş olursunuz. çünkü kıraat farklılıkları havadan gelmedi en başta peygamber efendimizin 7 harf ruhsatı vardır. bu da hadiste yazmaktadır. kıraat imamı olarak Asım b. behdele'yi seçiyorsanız, 7 harf ruhsatı hadisini de kabul ediyorsunuz demektir. Bizzat kıraat imamınız bunu kabul etmektedir.

kıraat farklılıkları bazı ayetlerin farklı yorumlanmasına ve bazı hükümlerin farklı olmasana sebeptir. Sadece bir misal verelim. kur'anda maide suresi 6 ayetteki 'ercuLEkum' kelimesi vardır. buraki 'lam harfi fehalı okunsa yani 'ercuLEkum' okunursa ayetin manası ayaklarınızı topuklara kadar yıkayın olur. Esreli okunsa yani 'ErcuLİkum' olsa ayetin manası ayaklarınızı topuklara kadar meshedin olur. asım kıraati hafs rivayetine göre ercuLEkumdur. Aynı ifade asım kıraati ebu bekr şu'be rivayetine göre, İbn kesir, hamza kıraatlerine göre de  ercuLİkum şeklinde okunur. bu durumda da beyan ettiğimiz üere mana değişir. şimdi biz mealcilere soruyoruz ayakları yıkamak niye farzdır diyorsunuz? Niye Asım'ın hafs rivayetine uydunuz da Ebu bekr şu'beye uymadınız? Abdestin farzını, kıraat imamlarını dikkate alarak tekrar anlatabilir misiniz?....

ilave sorular

10 kıraat içinden Asım kıraatinin hafs rivayetini niye tercih ettiniz? bunu tercih ederken hangi kriterleri göz önüne aldınız.

Hadis ulemasına sövdüğünüz gibi elinizdeki kuranı size rivayet eden, kur'anı harekeleyen ve noktalayanlara sövüyor, inkar ediyor musunuz? hadis ulemasına sövmek ve inkar etmekle, kıraat imamlarınıza da sövdüğünüzü ve inkar ettiğinizin farkında mısınız? bilmiyor olabilirsiniz ama kıraat farklılıkları hadislerde yazıyor. bunlara sövmezseniz inkar etmezseniz de hadisleri kabul etmiş oluyorsunuz. 

kıraat imamı olarak asım'ı kabul etmiyorsanız ne yapacaksınız? kabul etmiyorsanız elinizdeki kur'anı bırakmanız gerekecektir.



Yorumlar

Popüler Yayınlar