Alevilerde ölü gömme
ALEVİLER’DE ÖLÜ GÖMME
Türkiye’de
envai çeşit Alevi vardır. Bunların ritüelleri ve din algıları da çok farklıdır.
Kimisi Kur’an’daki “Salat’ın” dua olduğunu, kimisi de bildiğimiz manadaki namaz
olduğunu söyler. Kimisi hazreti Ali’den önceki halifelere hürmet eder. Kimisi ise
küfreder…işte böylesine uç fikirlere sahip bir inancın ölü gömme törenini konu
edineceğiz. Her alevi ölüsünü böyle gömer diye bir iddiamızda yoktur.
Alevi inancında
olan bir şahıs öldüğü zaman yetkili dedeye haber verilir. Dede, ölü başında
durur türküler veyahut dua ismini verdikleri kelimeleri peşi sıra okur. Mevta
“hak döşeği” ismi verdikleri çarşafa sarılır. Üzerine şişmemesi içinde bıçak
konur.[1] Daha sonra
baş ucunda 3 tane mum yakılır. Bu mumlara ilaveten bir fitil tutuşturulup
başına da bir nöbetçi konur. Fitil sönecek olsa Nöbetçi günahkâr telakki
olunur. Ardından Dede, bir saz ekibi ile gelir zavallı mevta başında sazlar
çalınıp şiirler okunur. Bu işlemden sonra öyle zannediyorum ki cenaze yıkanıp
ve kefenleniyordur. Tabi bu yıkama ve kefenleme işinin Ehlisünnet usulünce
yapılmadığını da belirtelim.[2] Yıkama
işlemleri hitama erince vedalaşma faslına geçilir. Ölü çeşitli yerlerden (sağ,
sol el ve ayak) öpülür. En nihayetinde mevta tabuta konur. Daha sonra camiye
götürülmeli mi, götürülmemeli mi ihtilafı zuhur etmektedir. Bazı Aleviler camiye
de götürmektedir. Ancak denebilir ki Alevilerin yoğunlukta olduğu bölgelerde
ufak köylerde mevta camiye götürülmez. Dede veya Pir dedikleri Aleviler ise hiç
götürülmezler. Kaldı ki camiye götürülen “can”[3] bu sefer
Sünni olan İmamın gadrine uğrayabilmektedir.
Cenaze namazında saz çalıp sema dönen Alevilere de rastlanır. Kendince birtakım dualar edip tuhaf hareketlerde bulunanlarda az değildir. Bazı kanaat önderleri ise cenaze namazının kılınması gerektiğini söyler ama “5 tekbir” ile kılınmasının da şart olduğunu söylerler. Cenaze namazı bir şekilde kıldırılır veyahut saz çalınıp sema dönülür. En nihayetinde ölü omuzlara alınıp kabre doğru götürülür. Tabi evvelden ölünün boyuna posuna uygun şekilde toprak eşelenmiştir. Mezara yastık ve döşek koymakta âdettendir. Mevta yüzü kıbleye bakacak şekilde sağ yana yatırılır. Üzerine Hazreti Ali, 12 imam isimleri ve çeşitli şiirler okunarak toprak atılır. Ayak ve baş kısmına tahta dikilir bu iki tahta arasına da ip bağlanıp rengarenk çaputlar bağlanır. Bu işlemlerden sonra da kabri sulama ve yemek verme faslına geçilir. Taziye gibi ritüellerde peşi sıra tatbik edilir.
[1]
Ölü hemen alınıp gömülmez bir müddet bekletildiği için koku olacağı endişesiyle
kolonya veya güzel kokan bir madde her zaman odada bulundurulur. Ayrıca
kapı-pencere koku ihtimaline karşı açılır.
[2]
Ölü teneşire dedenin dua dediği sözler ile yatırılır. Bismişah dedikten sonra
niyet getirilerek cenaze yıkama işlemine geçilir. Kendilerince bir abdest
aldırırlar. Kokular sürerler tabi bu işlem sırasında “Hazreti Ali ve 12 imamlar
dualar eşliğinde zikredilir. Çok ilginçtir erkeklerin sakalı kesilir ancak bıyığına
dokunulmaz. Ayrıca ölüye çorabına kadar elbiselerini giydirirler.
[3]
Alevilerin müntesiplerine verilen isim
Yorumlar
Yorum Gönder